Nieuws uit de KerkstraatHet is een rustige donderdagochtend, drie dagen voor Pinksteren. Astrid zit beneden achter haar computer, de Tuinfluiters hebben net van hun koffie genoten en zijn buiten weer aan het werk gegaan. Ook ik ben bezig achter mijn computer boven, tot ineens het scherm op zwart gaat. De deur van de kamer staat open en op de gang zie ik dat de noodverlichting is aangegaan. Beneden zit Astrid voor een zwart scherm, alleen haar laptop werkt nog op de batterij. We spoeden ons naar de meterkast in de veronderstelling dat er een stop uit zal liggen, maar alles staat in bedrijf. De buitendeur opent niet meer zelf en buiten zien we dat de lichten van de winkels aan de overkant uit zijn. De conclusie is duidelijk, een stroomstoring. En wij kunnen meteen bijna niets meer, niet bellen, niet printen, niet mailen, zelfs niet op de website van Liander kijken wat er aan de hand is. Gelukkig hebben we al koffie gedronken…
Astrid besluit na een tijdje om maar naar huis te gaan in de hoop dat de stroom er daar nog wel op staat zodat ze verder kan werken. Zelf heb ik gelukkig nog een niet-elektrisch klusje, namelijk de Ontmoetingsruimte inrichten voor Lopend Vuurtje dat vanavond bij ons zal branden. Gisteren is deze gebedsestafette gestart op de Adelbertus Akker. Er waren 25 boekjes voor afgedrukt, maar dat bleek te kort! Een goede opkomst dus, mede dankzij het mooie weer.
Wanneer ik vroeg in de avond terugkeer naar het Willibrordushuis blijkt de stroom gelukkig weer hersteld. Pastor Kiki Kint is vanavond de voorganger. Vorig jaar was de belangstelling niet groot en er was even twijfel of het dit jaar wel door moest gaan. Maar die twijfel verdwijnt helemaal als de zaal zich vult met deelnemers uit Egmond, Akersloot, Limmen en Heiloo en er maar net boekjes genoeg zijn. Er volgt een korte meditatieve viering, in het teken van ‘hoop’. We luisteren naar het verhaal van de Emmausgangers, bidden en zingen zonder begeleiding, maar dat lukt prima.
Bij de koffie die volgt is traditioneel heerlijke cake van Nel. Ditmaal heeft ze er veel moeite voor moeten doen: halverwege het bakproces viel ook bij haar de stroom uit en ze zag de cakes langzaam maar zeker inzakken. Toen ze nieuw cakemeel wilde halen waren de winkels nog gesloten, dus ze moest later nóg een keer heen. Maar de cakes zijn gelukt en kwamen net op tijd supervers uit de oven.
Eerste Pinksterdag is het prachtig weer en veel parochianen vinden hun weg naar de kerk. Ook de heer en mevrouw Min kunnen aanwezig zijn. Zij misten wegens ziekte de speciale viering en broodmaaltijd op Hemelvaart, maar kunnen vandaag alsnog opgehaald worden uit Overkerck en zitten op hun eigen plekje vooraan in de kerk. Omdat Žana een kerkkoor in Schagen dirigeert, zal Marja vandaag het Dames- en Herenkoor begeleiden en wordt de voorzang verzorgd door Marjon. Voorganger diaken Steve, zingt bovendien de begroeting, het Evangelie en de wegzending. Zo beleven we samen een gloedvolle inspirerende Pinksterviering.
Bijna iedereen blijft voor de koffie, de nazit duurt tot ver na twaalf uur. Het is gezellig en de verbondenheid is voelbaar. En dat geeft hoop!
Marieke Hoetjes
|