Nieuwsbrief week 9

Nieuws uit de Kerkstraat

Dezer dagen komt het parochieblad voor de Vastentijd en Pasen uit. Ook ditmaal kon, tot onze spijt, niet alle ingestuurde kopij worden geplaatst, zoals onderstaand artikel van pastor Osterhaus. Daarom publicatie via deze weg.

De veertigdagentijd en Pasen
Voordat Jezus zijn openbare leven begint, ontvangt Hij uit handen van Johannes de Doper een doopsel van bekering. Wij weten dat Jezus tijdens deze doop de heilige Geest ontvangt en er klinkt een stem uit de hemel, die zegt: “Deze is mijn welbeminde Zoon. Luister naar Hem”. Jezus staat aan het begin van zijn roeping. Deze roeping verandert zijn leven helemaal. Het is voor Hem niet mogelijk om zo maar, van de ene dag op de andere, van ‘baan’ te veranderen.
Hij trekt zich veertig dagen terug in de woestijn om zich daar gedegen voor te bereiden op zijn nieuwe verkondigingstaak. Hij ondergaat in de barre omstandigheden van de woestijn een periode van heel direct contact met God.
‘Woestijn’ betekent in de bijbel: het ontbreken van vruchtbaar land, van planten, van overvloed. Het is een gebied van kaalheid en droogte, van extreme hitte en van hevige koude in de nacht. Luxe en extra’s bestaan er niet. Menselijk leven is er nog net mogelijk. In een woestijn is het behoorlijk afzien. Doordat alleen de allereerste basisbehoeften aanwezig zijn, worden mensen niet afgeleid door allerlei andere dingen. De mens wordt hier als het ware terug geworpen op zichzelf en daardoor ook op God. Hierdoor kan er in een woestijn ruimte in de mens komen voor de wezenlijke vraag in ons bestaan: “Waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe, wat is mijn opdracht in dit leven?” Een woestijnperiode kan heel louterend zijn.
In de bijbel zien we een ander voorbeeld van een woestijnperiode. Nu gaat het niet om één persoon, maar om een heel volk. We kunnen denken aan de uittocht van de joden uit Egypte. Tijdens deze tocht door de woestijn worden deze Hebreeërs, het latere volk van Israël, zich bewust van hun verhouding tot God en zij leren hoe zij met elkaar om dienen te gaan. Ze ervaren dat God hen in leven houdt; Hij geeft hen te eten en te drinken.
Een dergelijke woestijnperiode maakt ook Jezus door. Hij wordt zich bewust van zijn opdracht en vastend en biddend wordt Hij gesterkt door Gods kracht, door de heilige Geest. Na veertig dagen vol bekoringen en beproevingen, is Hij klaar om aan de slag te gaan.
Jezus predikt een boodschap van bekering, net zoals Johannes de Doper dit vóór Hem deed. Jezus roept op om een andere weg te in te slaan. De boodschap van Jezus gaat over het Rijk van God dat nabij is. Kijk niet achterom naar wat geweest is. Kijk vooruit! Kijk naar Gods Rijk dat in stilte groeit in deze wereld. Blijf niet zitten waar je zit, maar bouw mee aan een nieuwe toekomst. Er is behoefte aan mensen die aan deze toekomst bouwen en Jezus gaat naar hen op zoek. Hij maakt een begin met de stichting van de kerk door de roeping van zijn eerste leerlingen. Zijn leerlingen zoekt hij niet onder geleerde mensen, zoals de schriftgeleerden. Hij roept gewone mensen, eenvoudige vissers.
De veertigdagentijd is aangebroken. Deze tijd is een voorbereiding op het feest van de verrijzenis van de Heer. Het evangelie van Paasmorgen volgens Marcus vertelt ons dat in de vroege morgen, de zon ging juist op en het donker ging het verliezen van het licht, een paar vrouwen naar het graf van Jezus gingen… Daar aangekomen zagen zij dat de steen voor de opening van het graf weg was gerold. Zij zochten naar het lichaam van Jezus. Zij vonden het niet. Zij hoorden van hemelse boodschappers dat Jezus verrezen was uit de dood. ”Hij is niet dood, Hij leeft!”, werd hen gezegd… De vrouwen kwamen tot geloof. Zij vertelden het goede nieuws aan de andere leerlingen. Ook zij gingen zien, inzien en geloven. Zij vertelden het door aan iedereen die het maar horen wilde: Hij die mensen leven schonk, licht gaf aan mensen in het donker, vuur aan mensen in de kou, Hij die mensen deed opstaan uit de dood, is nu zelf opgestaan uit de dood. De kerk zegt het met Pasen de eerste leerlingen na: De Gekruisigde, Hij die gestorven en begraven is, gevallen als zaad in de grond, is tot bloei gekomen, want God heeft het leven sterker gemaakt dan de dood. Jezus overwon de dood. Het is alsof Hij ons vandaag wil zeggen: ‘Wees blij, de Heer is uit de dood opgestaan!’ Ga zien en geloven!
Dat is wat wij met Pasen zullen gaan vieren. Het is het feest van de Pascha, van de doortocht door de dood heen, naar het leven. De dood is slechts een tussenfase. Voor alle mensen is de dood een noodzakelijke stap op onze weg naar het eeuwig leven. Met Pasen vieren wij de opstanding van de Heer en wij denken daarbij ook aan de opstanding van alle mensen na de dood. Door zijn dood en verrijzenis heeft Jezus de weg naar het eeuwig leven voor iedereen open gesteld. God heeft Jezus doen opstaan uit de dood. Wij mogen vieren dat de dood het einde niet is. Het is het begin van het nieuwe leven.

Igno Osterhaus, pastor

 

Vieringen

Live uitzending van vieringen in de Willibrorduskerk

Van alle vieringen in de Willibrorduskerk wordt een live-stream opname gemaakt die rechtstreeks te zien is via ons YouTube kanaal. Ook kan via dat kanaal een opname worden teruggekeken.
Klik op deze link: H. Willibrorduskerk

 

  • Zondag 25 februari – 10.00 uur
    Viering met Dameskoor
    Voorganger: B. Leurink
    Livestream: https://www.youtube.com/watch?v=VLawweDlmpM
    Gebedsintenties:
    Johannes Hendrikus Hageman, In dierbare herinnering: Cornelis Johannes Maria Burger, Marianne van der Heijden-Belleman en Anton van der Heijden, In dierbare herinnering: Henk en Jan Rood
  • Dinsdag 27 februari – 09.30 uur
    Eucharistieviering in de Ontmoetingsruimte
  • Vrijdag 1 maart – 09.30 uur
    Rozenkransgebed in de Ontmoetingsruimte
  • Zondag 3 maart – 10.00 uur
    Eucharistieviering met El Shaddai
    Voorganger: I. Osterhaus
    Livestream:
    Gebedsintenties:
    Fenny de Koning-Wennekes, Maria Geerts-Groot en Catharina Groot, Annie Louwe-Huijberts, Johannes Hendrikus Hageman, In dierbare herinnering: Pastor Herman Helsloot, Jac Verberne

 

 

Agenda

  • Vrijdag 1 maart
    18.00 -19.00 uur: Sobere soepmaaltijd in de Corneliuskerk Limmen

 

 

Extra Nieuws

Hongerdoek in de Kerkstraat

In de 40-dagentijd staat het hongerdoek ‘Wereldgezichten’ opgesteld in de Kerkstraat.
Tijdens de sobere soepmaaltijden door de regio en in de meditatieve zaterdagavondvieringen in de Corneliuskerk zal dit doek centraal staan.
Het is een stil, bijna meditatief doek. Een doek dat je langzaam op je moet laten inwerken en dat pas dan tot leven komt. Ogen kijken je aan, 36 paar ogen, 36 blikken, 36 gezichten.
Het hongerdoek uit 2002 is geschilderd door de Afrikaanse kunstenaar EL Loko. Die EL zijn ook de voorletters van zijn voornamen, een Afrikaanse: Eddoh, en een christelijke: Lucien. Die twee horen bij Loko bij elkaar. En dat blijkt ook uit het hongerdoek dat hij vervaardigde.
Loko behoort tot het Ewe-volk, dat het grensgebied van Togo en Ghana bewoont, maar werkt al vele jaren in Duitsland.
Op de kerkbank bij het doek ligt een uitleg over wat de kunstenaar met zijn werk aan ons wil zeggen.

© 2018 Bron van Levend Water. Alle rechten voorbehouden. | Privacybeleid

ontwerp: designw.nl - technische realisatie: webheld.nl